امروز : سه شنبه, 21 آبان 1398
گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی بر پیشرفت ناکافی جهت حل مشکل عدم امنیت در جاده‌های جهان

گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی بر پیشرفت ناکافی جهت حل مشکل عدم امنیت در جاده‌های جهان

 

گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی بر پیشرفت ناکافی جهت حل مشکل عدم امنیت در جاده‌های جهان تأکید می‌کند

گزارشی جدید از سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان می‌دهد که مرگ ترافیک جاده‌ای رو به افزایش بوده و سالانه 1.35 میلیون تلفات به جای میگذارد. گزارش وضعیت جهانی ایمنی راه 2018 که توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده تاکید دارد که تصادفات جاده‌‌ای اکنون بزرگترین عامل مرگ کودکان و افراد جوان بین پنج تا بیست و نه سال است.
 دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، می‌گوید:" این مرگ‌ها بهای غیرقابل قبولی است. هیچ بهانه‌ای برای اقدام نکردن وجود ندارد. این مشکلی با راه‌حل‌های اثبات شده است. این گزارش فراخوانی برای دولت‌هاست تا اقدامات جدی‌تری جهت اجرا‌ی این راه‌کار‌ها انجام دهند."
گزارش وضعیت جهانی ایمنی راه 2018  منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که با وجود افزایش تعداد کل کشته شدگان، در سال‌های اخیر میزان مرگ نسبت به اندازه‌ی جمعیت دنیا متوازن شده است. این نشان می‌دهد که تلاش‌‌های موجود برای امنیت جاده‌‌ای دربرخی کشور‌های با درآمد متوسط و بالا این وضعیت را تعدیل کرده است.
بنیانگذار و مدیر عامل خیریه‌ی بلومبرگ و سفیر جهانی بیماری‌های غیر مسری و صدمات سازمان بهداشت جهانی، مایکل ر. بلومبرگ، گفت:" امنیت جاده‌ای موضوعیست که به اندازه‌ی کافی به آن توجه نمی‌شود- و این واقعا یکی از بزرگترین موقعیت‌های ما برای نجات زندگی‌ها در سراسر دنیاست. ما می‌دانیم کدام مداخلات عمل می کنند. سیاست‌ها و اجرای قوی، طراحی جاده هوشمند، و کمپین‌های آگاهی عمومی قدرتمند می‌توانند میلیون‌ها زندگی را در دهه‌ها‌ی آینده نجات دهند."
در زمینه هایی که پیشرفت صورت گرفته است، این پیشرفت اکثرا به قانون گذاری بهتر در مورد خطرات کلیدی نسبت داده شده، از جمله رانندگی با سرعت بالا، رانندگی در هنگام مستی، عدم استفاده از کمربند ایمنی، کلاه ایمنی موتورسواری و لوازم ایمنی کودک؛ زیرساخت‌های امن‌تر از جمله پیاده‌روها و خطوط مخصوص دوچرخه سوار‌ها و موتور سوار‌ها، استاندار‌های وسیله‌ی نقلیه‌ی اصلاح‌شده‌ مانند فرمان‌های مربوط به کنترل ثبات الکترونیکی و ترمز پیشرفته؛ و مراقبت‌های پیشرفته‌ی پس از تصادف.

گزارش نشان می‌دهد که این اقدامات به کاهش مرگ جاده‌ای در 48 کشور با درآمد متوسط و بالا کمک کرده‌اند. با این حال حتی یک کشور با درآمد پایین کاهشی در تعداد کلی مرگ و میر‌ها نشان نداده و دلیل اصلی آن هم کمبود چنین اقداماتی است.
در حقیقت ریسک مرگ جاده‌ای در کشور‌های کم‌درآمد سه برابر بیشتر از کشور‌های پر‌درآمد باقی‌می‌ماند. بالاترین میزان این مرگ ومیر در آفریقا ( 26.6 از هر100000نفر) و پایین‌ترین در اروپا (9.3 از هر 100000 نفر) است.
از سویی دیگر، از انتشار نسخه‌ی قبلی گزارش تا کنون سه منطقه‌ی دنیا از کاهش میزان مرگ جاده‌ای گزارش داده است: آمریکا، اروپا و مناطق غربی اقیانوس آرام.
تفاوت در مرگ و میر‌های جاده‌ای به نوع استفاده کننده از راه نیز بستگی دارد. در سطح جهانی عابران پیاده و دوچرخه سوار‌ان 26 درصد کل مرگ‌های جاده‌ای را دربر می‌گیرند که این مقدار در آفریقا به 44 درصد و در مدیترانه‌ی شرقی به 36 درصد می‌رسد. موتور سواران و مسافرانشان 28 درصد کل مرگ‌های جاده‌ای را تشکیل می‌دهند اما این مقدار در بعضی مناطق بالاتر است، برای مثال در جنوب شرقی آسیا 43 درصد و در مناطق غربی اقیانوس آرام 36 درصد.

یادداشت ویراستاران:

گزارش وضعیت جهانی ایمنی راه هر دو یا سه سال توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده و از ابزار کلیدی نظارت در دهه‌ی اقدام برای امنیت جاده‌ای 2020-2011 محسوب می‌شود.
در مقایسه با گزارش قبلی در این سری که سال 2015 منتشر شد، یافته‌های دیگر گزارش وضعیت جهانی ایمنی راه 2018 شامل موارد زیر است:
•    22 کشور دیگر نیز قوانین خود را درمورد یک یا چند عامل خطر اصلاح کردند تا با بهترین شرایط همسان باشد و 1 میلیارد نفر دیگر را هم پوشش دهد؛
•    46 کشور با 3 میلیارد جمعیت قوانینی مبتنی بر کنترل سرعت وضع کرده‌اند که با بهترین شرایط همسان است؛
•    45 کشور با جمعیت 2.3 میلیارد نفر هم‌اکنون قوانینی مبتنی بر مصرف نوشیدنی در هنگام رانندگی دارند که با بهترین شرایط همسان است؛
•    49 کشور با جمعیت 2.7 میلیارد نفر هم‌اکنون قوانینی مبتنی بر استفاده از کلاه ایمنی برای موتور سواران دارند که با بهترین شرایط همسان است؛
•    105 کشور با جمعیت 5.3 میلیارد نفر هم‌اکنون قوانینی مبتنی بر استفاده از کمربند ایمنی دارند که با بهترین شرایط همسان است؛
•    33 کشور با جمعیت 652 میلیون نفر هم‌اکنون قوانینی مبتنی بر استفاده از لوازم ایمنی کودک دارند که با بهترین شرایط همسان است؛
•    114 کشور هم‌اکنون ارزشیابی اصولی یا رتبه‌بندی ستاره دار راه‌های موجود را انجام می‌دهند؛
•    تنها 40 کشور با جمعیت 1 میلیارد نفر حداقل 7 یا هر 8 استاندارد برتر ایمنی وسایل نقلیه‌ی سازمان ملل را پیاده‌سازی کرده؛
•    بیش از نیمی از کشور‌ها (62 درصد) شماره تلفنی دارند که تمام مناطق کشور را پوشش می‌دهد و می‌تواند سیستم مراقبت اضطراری را فعال کند؛
•    55 درصد کشور‌ها روند رسمی برای تعلیم دادن و گواهی دادن به افراد ارائه دهنده‌ی مراقبت پیش از بیمارستان دارند.
بودجه‌ی گزارش وضعیت جهانی ایمنی راه 2018 توسط خیریه‌ی بلومبرگ تامین شده بود.

 

ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود